Het tweede project is een project rond het thema Treasury dat met hulp van de Digitale Universiteit is opgezet. Dit project bestond uit het opzetten van een dubbele leeromgeving: de PLOT en de CLOU.
De PLOT geeft de rode draad door de studie aan. Maar een goede plot vereist ook een goede clou. De CLOU moet daarom oplossingen bieden op momenten dat het nodig is. Om het geheel te organiseren is een IDEE nodig dat het fundament is voor een leeromgeving waarin verschillende thema’s kunnen functioneren. Helaas is dit concept nooit aangeslagen, zodat het bij een project is gebleven.
PLOT staat voor Persoonlijke LeerOmgeving Thuis. Het idee is dat elke student een PLOT ontwikkelt
op zijn eigen computer thuis. De PLOT ondersteunt het leren en stelt studenten in staat vanuit hun PLOT de competenties te verwerven die behoren bij het beroep waarvoor zij worden opgeleid. In dit experiment gaat het om het beroep van treasurer, maar het idee voor persoonlijke leeromgeving thuis is universeel en geldt voor elk beroep. Iedere student kan die website op eenvoudige wijze zelf inrichten en zijn of haar eigen computer als uitvalsbasis gebruiken om een eigen kennisbank op te bouwen.
CLOU staat voor de Centrale LeerOmgeving op de Uitvoerende instelling. De CLOU bevat de instructies voor studieopdrachten voor verschillende onderdelen van het Treasurybeleid. In eerste instantie is een pilot opgezet rond het thema Valuta-hedging. Doel van deze pilot was een exploratie van de mogelijkheden om met behulp van nieuwe media studieopdrachten te formuleren die passen binnen de competenties van een treasurer, maar die zonder intranet onmogelijk zouden zijn.
IDEE staat voor het Informatie- en Documentatiecentrum voor Expertiese met E-learning. Aanvankelijk is dit concept gebruikt om software voor een reeks bedrijfseconomische onderwerpen op te zetten en te presenteren. Dit alles als uitvloeisel van een groot experiment dat in het kader van de Digitale Universiteit is opgezet. Maar de Digitale Universiteit is opgehouden te bestaan en de projecten zijn successievelijk ter ziele gegaan. |