|
|
|
|
Kennis Van Handelingsvoorschriften (KVH)
onderdeel van het onderzoek van Fons Vernooij |
Het leren oplossen van bedrijfseconomische problemen
|
Didactisch onderzoek naar kostprijs- en nettowinstvraagstukken in het voortgezet onderwijs.
|
|
|
|
De onderstaande documenten zijn stuk voor stuk downloadbaar. |
|
Kennis van Handelingsvoorschriften |
In de bedrijfseconomie gaat achter elk vraagstuk een netwerk van grootheden schuil. Als een leerling zich afvraagt wat hij van een berekening moet onthouden, dan zijn het niet de getallen. Zelfs als op een toets hetzelfde vraagstuk aan de orde komt, zijn de getallen anders. Wat hij dan moet weten is de relaties tussen de onderliggende grootheden die onderdeel uitmaken van een bedrijfseconomisch model.
In feite zijn de relaties tussen grootheden ‘handelingsvoorschriften’. Bijvoorbeeld: nettowinst = brutowinst - totale bedrijfskosten. Achter elke rekenstap liggen dergelijke verbanden en de leerlingen moeten die verbanden herkennen of recontstrueren op basis van eerder opgedane kennis.
Bijvoorbeeld: Totale bedrijfskosten = brutowinst - nettowinst. (Hoeveel bedrijfskosten mag een ondernemer maximaal maken als hij bij een brutowinst van 200.000 euro per jaar een nettowinst van 60.000 euro per jaar wil overhouden?)
Aangezien economen dezelfde termen op verschillende manieren gebruiken (homoniemen dus) gaan leerlingen in hun hoofd niet alleen dubbele handelingsvoorschriften opbouwen, maar ze gaan ze ook aanpassen, zodat er alsnog een logisch geheel ontstaat. Bijvoorbeeld: Bedrijfskosten = verkoopprijs - inkoopprijs - nettowinst, in plaats van Opslag bedrijfskosten = verkoopprijs - inkoopprijs - opslag nettowinst. |
|
Inleiding op de test Kennis van Handelingsvoorschriften |
De opzet, de beoordeling, de resultaten en de nadere analyse van deze test staat beschreven in paragraaf 7.4 van het proefschrift. De inleiding geeft een beschrijving van de modellen die werden nagestreefd (d.w.z. de conceptuele modellen) en de modellen die daarnaast ook door de leerlingen als compromis werden ontwikkeld in hun hoofd (d.w.z. de mentale modellen). Er waren dus meer mentale modellen dan conceptuele modellen terug te vinden in het testmateriaal.
|
|
Conclusies van de test Kennis van Handelingsvoorschriften |
De ontwikkelaars van het leerplan Management & Organisatie hebben zich bewust afgevraagd welke samenhangen er zitten in de modellen die voorgeschreven werden, zodat een logisch samenhangend geheel aan begrippen is opgebouwd. De ontwikkelaars van het leerplan Bedrijfseconomie & Ondernemerschap hebben de modellen geschrapt. Zij schrijven
“Domein E is nadrukkelijk niet een domein waar vooral sommen volgens de modellen uit de bijlage van de huidige syllabus voor M&O gemaakt worden. De schematische modellen uit bijlage 1 van de huidige syllabus zijn vooral didactisch en expliciet voor methodeschrijvers bedoeld. Deze modellen zijn nu niet opgenomen, omdat deze dan door leerlingen uit het hoofd geleerd worden en weinig toevoegen aan het inzicht in het financieel beheer bij organisaties.”
Kortom de methodeschrijvers krijgen in het nieuwe programma weer vrij spel om allerlei strijdige begrippenstructuren op te nemen en terug te keren naar de tijd dat dit promotie-onderzoek plaats vond. Dit impliceert dat dit onderzoek weer aan actualiteit gaat winnen.
|
|
Bijlagen bij de test Kennis van Handelingsvoorschriften
Bijlage 1: Toets Kennis van Handelingsvoorschriften (KVH)
Bijlage 2: Beoordelingsrichtlijnen voor de toets KVH
Bijlage 8: Omschrijving van ‘Opbrengst van de verkopen’ in KVH2
Bijlage 11: Keuzeverloop bij item E (kostprijs) tussen KVH1 en KVH5
(de 2e retentietoets) |
|
|
|
|
|
De bedoeling van Vakdidactiek Bedrijfseconomie
|
Vakdidactiek-bedrijfseconomie.nl is nauw verbonden aan de de websites bedrijfseconomische-begrippen.nl en bedrijfseconomische-modellen.nl. Zij biedt essenties van de vakdidactiek bedrijfseconomie aan in overzichtelijke eenheden, voor zowel leerlingen, studenten, als docenten.
Auteur is Fons Vernooij, die als eerste in Nederland is gepromoveerd op een onderwerp uit de vakdidactiek bedrijfseconomie (september 1993): “Het leren oplossen van bedrijfseconomische problemen. Didactisch onderzoek naar kostprijs- en nettowinstvraagstukken in het voortgezet onderwijs”. Deze dissertatie is de bron voor de pagina’s van deze site.
Mocht u tips of hints hebben dan ontvangen wij die graag via de webmaster Fons Vernooij.
|
|
|
Website van Fons Vernooij: fons-vernooij.nl
|
Copyright © 1998 by Fons Vernooij en anderen. Wij volgen het privacy-beleid van Google en zijn niet verantwoordelijk voor het selecteren van de advertenties in de Google vakken. Registratienummer V.O.F. Adviesbureau CASA: KvK Rijnland: 58884114 / BTW 8532.22.848 Dossiernummer Stichting Onderwijsportaal: KvK Rijnland: 28092786 / BTW-nummer 8106.36.025
Webmaster: Fons Vernooij
Info over privacy en cookies: zie Privacybeleid Leveringsvoorwaarden: zie bijgaand document
|
|
|
|
|